Erotu eduksesi verkossa – web-suunnittelun visuaaliset trendit 2019 Artikkelit

Sisällön merkityksestä puhutaan kaikkialla. Se onkin tärkein asia verkkopalvelussa. Mutta jos haluat erottua eduksesi internetin harmaasta massasta, verkkopalvelun on oltava visuaalisesti näyttävä. Web-suunnittelijamme Juha Kerminen kertoo, mikä on ”in” web-suunnittelussa tänä vuonna.

”Suunnittelijoilla on mielenkiintoinen suhde trendeihin. Toisaalta halutaan pysyä viimeisimpien trendien aallonharjalla, mutta ei kuitenkaan haluta mennä massan mukana, vaan tehdä jotain uutta ja erilaista. Viimeisimmistä hittijutuista on varmasti hyvä olla tietoinen, jotta pystyy ottamaan niistä parhaat ideat ja muovaamaan jotain uutta. Ja jotta pystyy erottumaan verkossa kilpailijoista. Alla listattuna mielestäni olennaisimmat seikat, joita tullaan varmasti näkemään UI/UX-suunnittelussa vuonna 2019.

 

1. Ruudukon rikkominen.
Korttimaiset, perinteiseen ruudukkoon perustuvat lay-outit on nähty. Nyt laitetaan elementtejä päällekkäin, rikotaan ruudukkoa. Tekstiä kuvan päälle, kuvia lomittain, grafiikkaa ja tekstiä osittain päällekkäin.
vnstar.com.ua/en

 

2. Uniikkien kuvitusten ja animaatioiden käyttäminen
Kuvapankkikuvien käyttö on yleistynyt niin paljon, että persoonallisten grafiikoiden ja animaatioiden käyttäminen on piristävää vaihtelua, myöskin niille stock-videoille.

(Gif-animaation lähde: mailchimp.com)

3. Saavutettavuus
Verkkopalveluiden saavutettavuudesta on puhuttu paljon viime aikoina, ja tietoisuuden lisääntyminen alkaa näkyä myös käyttöliittymäsuunnittelussa. Yksinkertaisuudessaan tämä voi tarkoittaa paremmin luettavaa (ja ymmärrettävää) tekstiä, tarpeeksi suuria kontrasteja ja käyttökokemuksen selkeyttämistä.
mismatch.design

 

4. Orgaaniset muodot
Tämä kohta liittyy osaltaan myös perinteisen ruudukko-lay-outin rikkomiseen. Epäsymmetriset, orgaaniset muodot herättävät huomiota painikkeissa, mutta antavat myös pehmeämmän ja ihmisläheisemmän tunnelman esimerkiksi sivujen taustoissa.
parkbench.com0

 

5. Seriffien paluu
Pitkään jatkunut paksujen sans-serif-fonttien käyttö, etenkin otsikoissa, on myös saamassa vaihtelua päätteellisistä serif-fonteista. Leipäteksteissä päätteettömät fontit ovat yleisesti ottaen luettavuutensa takia edelleen suosittuja, mutta koristeellisemmat serif-fontit toimivat myös muualla kuin aikakausilehtien verkkosivustoilla.

web-suunnittelun-trendit-2019
Kuva: www.vitosalvatore.com

6. Mikro-interaktiot
Mitä tapahtuu, kun käyttäjä vie hiiren kursorin kuvan päälle tai kun tämä siirtyy sivulta toiselle? Entä miten viestitään käyttäjälle, jos tämä on saanut verkkopalveluun uuden viestin? Nämä ovat asioita, joihin kiinnitetään yhä enemmän huomiota, osittain siksi, että saavutetaan viimeistelty käyttökokemus. Tämän lisäksi tärkeämpänä syynä on ohjata ja opastaa käyttäjää. Mikro-interaktiot voivat olla värin tai muodon muutosta, liikettä, ääntä, oikeastaan mitä vain mikä kiinnittää käyttäjän huomion.
yourplanyourplanet.sustainability.google

 

7. Not-so-flat-design
Tasainen flat-design on saanut rinnalleen syvyyttä, jota luodaan monesti erilaisten varjojen käytöllä. Pudotusvarjojen yhteydessä nähdään nyt myös paljon liukuvärejä, joiden luultiin olevan jo pitkään haudattu. Toki näiden käyttö on hieman erilaista mitä se oli 90-luvulla.
web-suunnittelun-trendit-2019
Kuva: scale.ai

– Juha Kerminen, web-suunnittelija Cubescom


Otetaan yhdessä trendit haltuun ja hyödynnetään niitä yrityksesi verkkopalveluissa.

Jari Nietula, liiketoimintapäällikkö
etunimi.sukunimi@cubescom.fi | +358 44 7617 715