
Mikä on nyt ”in” graafisessa suunnittelussa? Yritysmaailmassa oma yritysilme on aina in, mutta jos halutaan erottautua muista, perinteistä ilmettä kannattaa rikkoa poimimalla jotain modernia mukaan. Verkkosivustolle, käyntikortteihin tai vaikkapa yrityksen esittelymateriaaleihin saa kiinnostavuutta niiden uudelleen suunnittelulla. Alla listattuna mielestäni kiinnostavimmat trendit tälle vuodelle.
1. Kuvien sulauttaminen ja käyttäminen maskeina
Kuvia kannattaa miettiä kokonaisuuksina ja unohtaa ajatus vain yhden kuvan kokonaisuudesta. Kuvien yhdistäminen ja niiden käyttäminen maskeina tuo kokonaisuuteen mielenkiintoa ja voi tehdä niistä toisaalta taiteellisiakin. Kun fontit sulautetaan osaksi kuvaa, siihen tulee syvyyttä, joka vangitsee käyttäjän katseen pidemmäksi ajaksi kuin kuvan ja tekstin erikseen esittämä kokonaisuus.
2. Fontit pääosassa
Fontit eivät ole enää vain kirjasimia ja tapa esittää tekstiä. Fontit on nostettu pääosaan graafisissa toteutuksissa, jolloin niitä käytetään kuvituksen asemassa. Verkkosivuilla suositaan entistä suurempia kirjasinkokoja ja yksittäiset kirjaimet ohjaavat käyttäjän katsetta. Tekstikokonaisuuksia hajotetaan, mutta toisaalta fontit muuttuvat entistä persoonallisimmiksi ja yksilöllisimmiksi.
3. Värien paluu
Kasari ja ysäri tekevät paluun väreihin! Neonvärit ja liukuvärit ovat tuttuja elementtejä menneiltä vuosikymmeniltä. Suunnittelussa näkyy myös kuvankäsittelyohjelmista tuttujen värikanavien käyttö sekä läpinäkyvyys. Tämä trendi on selkeästi vastakohta jo pitkään vallinneelle minimalismille ja mustavalkoteeman suosimiselle. Värit tuovat eloa niin verkkosivuille kuin vaikkapa käyntikortteihinkin.
4. Kaaos ja epäsymmetrisyys
Kun kuvat, tekstit ja graafiset elementit asetellaan uudelleen kaaosmaisesti, kokonaisuudesta tulee uusi ja raikas. Jotkut esimerkkien kuvista näyttävät siltä, kuin suunnittelija olisi mäiskinyt elementit sattumanvaraisesti toteutukseen, mutta epäsymmetrisyyden idea piileekin sen asemoinnista symmetrisesti. Meneekö jo liian vaikeaksi?
5. Vanhat ilmoitukset inspiraation lähteenä
Monesti muoti ja trendit toistavat itseään tietyissä sykleissä. Esitteissä ja mainoksissa yhtenä trendinä näkyy paluu 20-30-luvulle sekä 30-70-luvulle. Värimaailma, vanhantavat kirjasimet ja entisajan painotyyli on tuotu nykypäivään, jolloin lopputulos on varmasti erottuva. Verkkosivuilla tai vaikkapa yrityksen käyntikorttina tällainen idea toimisi varmasti ja jäisi mieleen asiakkaille.
Haluatko erottautua erilaisella ja modernilla designilla? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yrityksellesi toteutus, joka pysäyttää katseet ja peukalot.Jari Nietula | Liiketoimintapäällikköjari.nietula@cubescom.fi+358 44 7617 715
Artikkelin kirjoittaja Päivi Tuhkio, Cubescom. Lähteinä on käytetty Philip VanDusenin ja Will Patersonin videoblogeja graafisesta suunnittelusta.