Tolkkua tekoälystä Artikkelit

Tekoälystä puhutaan kaikkialla. Se on hypeä ja se tulee muuttamaan maailmaa ja työelämää. Se on jotain kaukaista ja hienoa. Vai onko? Osaatko kertoa tekoälystä oleellisen siitä kysyvälle? Cubescomin verkkopalveluiden liiketoimintapäällikkö Jari Nietula avaa artikkelissaan tekoälyn ympärillä leijuvaa mystiikkaa selkokielelle. Lue juttu, niin tiedät, mitä tekoäly oikeasti on ja miten hyödynnät sitä liiketoiminnassa.

 

Mitä tekoäly on?

Tekoälyllä (AI – Artificial Intelligence) viitataan yleensä tietokoneeseen, joka osaa tehdä älykkäitä asioita. Termin tarkempi määritelmä on avoinna, sillä on vaikeaa määritellä, mitä älykkyys on. Näin IT-alan työläisenä itse miellän termin tekoäly kuvaamaan enemmän koneen tekemiä, sille opetettuja asioita tai tehtäviä. Tällaisesta tekoälystä käytetään tieteellisessä tutkimuksessa termiä heikko tekoäly. Se ei ole varsinaisesti älykäs, sillä se ei tiedä tekemästään toiminnosta mitään. Se ei opi uutta, vaan toistaa sille opetettua toimintoa. Tällaisen heikon tekoälyn vastakohtana on vahva tekoäly, joka muistuttaa ihmisen toimintaa kykenemällä oppimaan tekemisestään ja reagoimaan tapahtumiin. Tällaista jälkimäisenä mainittua ”robotit tulevat ja tuhoavat ihmiset” -tyyppistä, vahvaa tekoälyä ei ole vielä pystytty luomaan. Onneksi ei.

 

Ota hypetermit haltuun

(juttu jatkuu termien jälkeen)


Heikko tekoäly
Annettujen tehtävien/ kaavojen suorittamista


Vahva tekoäly
Itsenäisesti oppivaa ihmismäistä suorittamista


Kuvatunnistus
Tekoäly tunnistaa kuvasta sille opetettuja muotoja esim. ihmisiä tai eläimiä


Syväoppiminen
Hyvin pikälle vietyä tekniikka, jossa pyritään jäljittelemään ihmisen aivojen toimintaa; ”purkitettua ihmisälyä”


Big data
Erittäin suuri tietomassa, jota hyödynnetään suurimmassa määrin tekoälyn kouluttamisessa


Algoritmi
Kuvaus tai ohje siitä, miten tehtävä suoritetaan. Tekoälyn puitteissa tämä tarkoittaa ohjelmoijan koodiohjetta

Miten tekoäly näkyy arjessamme?

Nykypäivänä ”tekoälyä” hyödynnetään jo hyvin laajasti arjessamme. Näistä tutuimpina esimerkkeinä Googlen hakukone, monien yritysten asiakaspalvelun sekä arkisen sähköpostin työkalut. Veikkaan, että monikaan meistä ei ole tullut ajatelleeksi, että yksi ensimmäisiä tekoälyn käytännön sovelluksia on ollut juurikin nykypäivänä itsestäänselvyytenä pidetty roskapostisuodatus.

Pankit hyödyntävät nykypäivänä jo yleisesti tekoälyä. Moni meistäkin on hakenut lainaa eri tarkoituksiin tietämättä, että jo muutaman vuoden ajan lainahakemuksen ensikäsittelijä ja joissain tapauksissa ainoa käsittelijä, on ollut tietokone.

 

Channa ja hakuassistentti apunasi verkossa

Meillä Cubescomilla toteutetaan myös näitä asiakaskohtaamista helpottavia tekoälytoteutuksia. Esimerkkeinä on toteuttamamme asiakaspalvelun apulainen tekoälychat ”Channa” sekä hakuassistentti. Channa edustaa aiemmin mainittua heikkotekoälyä, mutta sen hyödyt ovat suuret niin asiakkaiden palvelemisen näkökulmasta kuin yrityksen maineen ja kustannustenkin näkökulmasta katsottuna: Tekoälychat on aina paikalla riippumatta siitä, onko pyhäpäivä, viikonloppu tai yö. Tarjoamalla aina avoinna olevan asiakaspalvelukanavan, yritys voi parantaa merkittävästi asiakaskokemustaan ja samalla mainettaan. Hakuassistentti auttaa käyttäjää löytämään oleellisen tiedon verkkosivuilta tai halutun tuotteen verkkokaupasta. Assistentti ymmärtää ihmisen normaalia tapaa puhua ja kirjoittaa, joten käyttäjä voi kommunikoida normaalisti. (juttu jatkuu kuvan jälkeen)

tekoalykuvitus-assistentti-kuva

Tekoäly on vaikeasti haltuun otettavaa ja kallista, vai onko?

Tekoälyn hyödyntäminen tulee lisääntymään kovaa vauhtia lähitulevaisuudessa. Esittämäni esimerkit osoittavat, että tekoälyratkaisut ovat yllättävänkin arkisia. Yrityksen tai verkkokaupan ei tarvitse olla kovinkaan suuri, jotta sen kannattaa hyödyntää tekoälychattia tai hakuassistenttia. Kerromme mielellämme, mitä ratkaisun käyttöönotto vaatii ja miten kustannustehokkaasti sen voi saada käyttöönsä. Ethän halua tippua tekoälyn kelkasta?

Liiketoimintapäällikkö Jari Nietula
jari.nietula@cubescom.fi  |  +358 44 7617 715

- INNOVATE | IMPLEMENT -