Nosta sisältö ja käyttäjä kuninkaiksi verkkosivuilla – yrityksesi myynti tehostuu Artikkelit

Cubescomin konsultti Matti Uusitalo avaa artikkelissaan sisällön merkitystä verkossa. Miten erottua ja saavuttaa ostajan luottamus? Uusitalo paljastaa tekstissään olennaiset seikat, jotka saavat käyttäjän pysymään verkkosivuilla ja tekemään hankintoja. 


Mitä teet, kun sinulla on tarve hankinnalle, mutta et tiedä, mistä se kannattaa tehdä? Veikkaan, että käännyt todennäköisesti kysymään Googlelta. Avautuvat tulokset ovat hakukoneen paras vastaus kysymykseesi. Tulokset voivat olla artikkeleita, blogikirjoituksia, keskusteluita tai videoita. Kun katsotaan asiaa päinvastaiselta kantilta, jokainen kirjoitus on mahdollisuus yritykselle ja sisällöntuottajalle olla yhteydessä potentiaaliseen asiakkaaseen. Usein tuotteet ja palvelut ovat hyvin samanlaisia, mutta asiakas kääntyy sen yrityksen puoleen, joka puhuttelee ja herättää eniten luottamusta.

Ihmiskontaktia hakemassa

Nykyään yritysten ja yhteisöjen kontakti asiakkaisiin on hyvin usein irrallinen. Yhteydenpito tapahtuu pelkästään digitaalisten kanavien kautta. Palvelu hankitaan tilauslomakkeella. Asiakaspalvelu saattaa olla automatisoitu ja ohjeistettu itsepalveluksi. Luottamus ihmisten välillä syntyy kuitenkin luonnollisimmin ihmiskontaktin kautta. Sitä on digitaalisessa maailmassa hyvin vähän. Ongelmatilanteissa ihmiset kääntyvätkin muiden käyttäjien puoleen ratkaisua hakiessaan. Eikö olisi parempi, että luottamus syntyisi jo verkkovierailun aikana ja ihmiset kääntyisivät suoraan yrityksen puoleen?

artikkelikuva-sisalto-kuninkaaksi-luottamus

Luottamus lisää myyntiä

Monet yritysten verkkosivustot esittelevät hyvin yrityksen palvelut ja tuotteet. Sivuilta löytyy tarvittavat kontaktitiedot ja uutiset. Päällisin puolin ulkoasu on kunnossa kuvastaen yrityksen visuaalista ilmettä. Mutta riittääkö se? Herättääkö sivusto luottamusta ja tunteen, että haluat ostaa?

Löytyvätkö verkkosivulta ihmiset, jotka työskentelevät yrityksessä? Kuvastaako sisältö millään tavalla yrityksen yhteisön ilmapiiriä? Onko se ilmapiiri, johon haluat samaistua? Nämä ovat esimerkkejä tiedostamattomista kysymyksistä, joita kävijällä voi olla. Ensimmäisen suoran yhteydenoton kynnys on usein korkea. Jos kävijä tuntee saaneensa kontaktin yritykseen sivustolla vieraillessaan, on tämä kynnys jo osin ylitetty.

Kontaktin luonti voi alkaa siitä, että yrityksen henkilökunta on esitelty tekijöinä, osana sisältöä. Parempi ja tehokkaampi keino on luoda sisältöä, joka puhuttelee lukijaa tämän nykyisessä tilanteessa. Koko sisältö kannattaa rakentaa käyttäjän näkökulmasta. Yrityksen verkkosivu on yrityksen digitaalisen viestinnän keskus. Ympärillä voi olla sosiaalinen media, blogit, uutiskirjeet ja muu tarpeellinen sisältö. Myös asiakassuhteen hoitamista ja asiakaspalvelua voidaan hoitaa hyvällä sisällöntuotannolla. Yrityksen kannattaa luoda sisältöjä, jotka vastaavat nykyisten asiakkaiden haasteisiin ja tukevat uusia asiakkaita päätöksenteossa.

 

Sisällön kuluttamisen vaiheet

Sisällön kuluttaminen päätöksenteossa on matka. Alussa olet tiedostanut tarpeen, mutta et tiedä ratkaisua. Oikein tehty sisältö kertoo ratkaisuvaihtoehdoista ja haasteista, joita voit kohdata. Seuraavaksi tiedät, mitä olet hakemassa. Tällöin etsit tuotevertailuja ja -arvosteluja. Viimeinen vaihe on päätöksenteon tukeminen. Pääsetkö testaamaan tuotetta, onko ostaminen helppoa tai keneen otat yhteyttä?

 

Henkilökohtaista

Jokaiseen edellä mainittuun vaiheeseen yritykset voivat tuottaa sisältöä. Tämä tukee käyttäjiä päätöksenteossa ja luo samalla kontaktin, joka kasvattaa luottamusta. Tärkeää on luoda sisältöä, joka puhuttelee lukijaa. Hyvä sisältö tuntuu henkilökohtaiselta. Ja silloin haluat ottaa yhteyttä ja tehdä hankinnan.

-Matti Uusitalo-


Haluatko kirkastaa yrityksenne verkkopalvelun viestiä ja sisältöä? Ota yhteyttä, niin jutellaan.
Päivi Tuhkio, markkinointi ja verkkoviestintä
etunimi.sukunimi@cubescom.fi  |  +358 40 1702 417

- INNOVATE | IMPLEMENT -